Tekst og foto: Lars G. Andersen. Artikkelen stod på trykk i NittedalsGuiden 2011.
Marit Aabel er billedkunstner. Hun vokste opp i Hakadal og vendte tilbake til bygda for noen år siden.
Bildene hennes inviterer til oppdagelsesreiser inn i farge og form, på leting etter en stemning eller et vagt minne. Vi ønsker å bli bedre kjent med kunstneren, arbeidene hennes og hennes engasjement i lokalsamfunnet.
Det er greiest å begynne med begynnelsen. Marit vokste opp i Hakadal sammen med to søsken. Hjemmet deres var Elverhøy, ved Verkensdammen. Der ble Marit født. Elverhøy er en ca 300 år gammel bygning og del av Hakedals Verk. Faren arbeidet som forstmester for Løvenskiold, i det såkalte Hytten distrikt. På arealer i direkte tilknytning til Elverhøy, drev familien planteskole. Man dyrket frem granplanter og leverte til hele Nordmarka.
Marit visste tidlig hva hun ville. Det var vel kunstnerblodet i Aabel-slekta som gjorde seg gjeldende. Allerede som 14 åring fikk hun privatundervisning ved en barnekunstskole i Oslo. Det var Marits eget initiativ. En dag i uken tok hun toget inn til byen etter at skolen var slutt.
Dette vitner om målbevissthet og selvdisiplin og stemmer det bra med det inntrykk man får når man besøker Marit i hennes hjem og atelier i Fuglåsveien.
Atelieret ligger i 2. etasje en gammel kjøpmannsbygning, øverst oppe i ”Møienbakken”, for den som er svært godt lokalkjent. Store vinduer gir nok lys. På veggen ved trappeavsatsen henger portrettbilder av Marits barn, som hun selv har malt. I selve atelieret har Marit flere bilder i arbeid. Hun arbeider systematisk men sikrer seg inspirasjon gjennom å bearbeide flere verk parallelt. Hun har en stor produksjon. Det ene bildet blir som en surdeig for det andre, sier hun. Når spørsmålene stilles slik at hun må inn i arkivet, går det greit. I en bokhylle i et knøttlite kontor med en PC og et skrivebord, står brevpermer på rekke og rad, datert og inneholdende all mulig korrespondanse og avisutklipp gjennom mange år bakover.
På samme måte som Marit arbeider med flere bilder samtidig, har hun vært, og er fortsatt, engasjert i mange andre prosjekter, både med kunstnerisk tilsnitt og av mer administrativ karakter.
Ett eksempel er hennes engasjement for lokalmiljøet gjennom realiseringen av ideen om et spel fra jernverksmiljøet i Hakadal. Hun kalte det Etterklang. Sammen med elever og lærere ved Hagen skole ble det skapt et undervisningsopplegg som munnet ut i et hyggelig forsommerarrangement, der temaene var jernverksdriften, borgerskap og arbeidere, St. Hans feiringen ved Verket, og andre lokalhistoriske hendelser. Marit hadde ide til manus og utviklet dette videre i samarbeid mednmprofesjonelle folk til instruksjon og scenografi. Elevene var både skuespillere og kulisseprodusenter. Av andre eksempler er spel for Nord-Trøndelag teaterverksted. Hun har virket for kunstneres ve og vel, nå som styremedlem i Bildende Kunstneres Hjelpefond. Interessen for lokalhistorie kommer til uttrykk ved at hun sitter i Styret i Romerike Fortidsminneforening. Hun har også undervist som høgskolelektor ved Levanger lærerutdanning.
Marit Aabel begynte studiene ved Statens kunstakademi 19 år gammel. Året etter flyttet hun til Oslo.
Hun har en klassisk kunstutdannelse. Hva betyr det egentlig, å ha en klassisk kunstutdannelse? Det korte svar er at utdannelsen da innebærer at man som student må gjennom mange fagdisipliner, rent håndverksmessig og være øvet i mange tradisjonelle teknikker og introdusert for kunsthistorikken. I hennes studietid ble denne utdanningstradisjonen sterkt utfordret. Radikale krefter ønsket å fri seg fra det de oppfattet som konservative og konserverende utdanningsmetoder.
Marits bilder var figurative inntil 1982/1983. Siden den gang har hun arbeidet i et organisk, men mer abstrakt formspråk.
Figurativt eller abstrakt, kunstneren står overfor de samme utfordringer i komposisjon av form, flate og farge. Marit har hatt 50 separatutstillinger. Nå arbeider hun med en utstilling som skal vises i Arendal. Deretter blir det utstilling i Nittedal høsten 2011. For Marit er det ikke slik at hvert verk er et mål i seg selv, definert ved arbeidets begynnelse. Det er snarere slik at hun har noen grunnideer med rot i naturalisme og estetikk, lys, luft og nær virkelighet. Verkene vokser frem og nytt oppstår, nærmest i en dialog.
Den beste måten å forstå dette på er å se bildene. Marit arbeider i olje og akryl. Bildene hennes er ofte mangetydige, i den forstand at de ved første øyekast fremstår som en abstrakt komposisjon, der virkemidlene er kraftige farger satt mot hverandre. S tuderer man dem nærmere, hender det at figurer og scener trer fram, enten det er kunstnerens bevisste mening eller betrakterens fantasi som gjør seg gjeldende. Maleriene der hun har arbeidet med acryl gir fargenes intensitet og lysende gjennomskinnelighet en eventyraktig opplevelse.
Note:
På Kulturuka på Kirkerud høsten 2015 viste Marit Aabel utstillingen «Åkerlandet flyter». På åpningen av utstillingen fortalte hun om kunsten sin. Utstillingen var åpen i forbindelse med de andre arrangementene.
Landskap, 2002
LandTuntreet, 2007